Børnene var forberedt til fingerspidserne, da udviklings- og handelsminister Mogens Jensen og IBIS' LæseKaravane kom på besøg på Sir Naur Skolen i Holstebro.

Hvorfor er det vigtigt at gå i skole? Dét spørgsmål bragte Ole og Line fra LæseKaravanen op, da de var på besøg på skolen. De fortalte om de mange børn i Sierra Leone, der arbejder i stedet for at gå i skole - og det satte tankerne i gang hos de danske elever, fortæller skoleleder Marianne Fløe Hestbjerg:

”Først giver eleverne udtryk for, at det kunne være dejligt ikke at skulle i skole, men når de hører om børnearbejde og borgerkrigen i Sierra Leone, så bliver det en gave at komme i skole. Det gør dybt indtryk på børnene, når de hører om drengen Karefa, der er børnearbejder og har et farligt arbejde i en mine. Verden bliver lidt større, når man har om Hele Verden i Skole”.

Dette kunne ministeren også forholde sig til, da han selv som helt lille havde en lærer, der fortalte om Ydre Missions arbejde i andre lande. Det var med til at udvide hans egen horisont, fortalte han - nøjagtig som IBIS’ LæseKaravane og LæseRaketten åbner danske børns øjne for den store verden udenfor.

Eleverne var nysgerrige, så der var mange pegefingre i luften og kommentarer fra salen. Kasper fra 3. klasse syntes, det er vigtigt at gå i skole, for "ellers ved man jo ikke, hvor mange agurker man kan få for sine penge." Lena ville gerne vide, hvad ministeren mente om børnearbejde, for som Lena sagde: ”Børnearbejde ødelægger deres liv. Jeg vil gerne hjælpe børn i andre lande, selvom det er langt væk, for de er jo mennesker ligesom os.” Mogens Jensen fortalte da om sin tur til Ghana, hvor mange børn arbejder i kakaoplantagerne i stedet for at gå i skole. Han var enig med Lena i, at børn hellere skal gå i skole og blive uddannet - i stedet for at arbejde.

Ole og Line fik de 80 elever til at synge en sang fra Sierra Leone af fulde lungers røst - og ministeren stemte i. Efter en halv times fortælling, sang og spørgsmål skulle mininsteren videre. På vej ud snakkede han med Line, der fortalte, at LæseRaketten er efterspurgt af mere end 8.000 lærere og bliver sendt ud til 175.000 elever. LæseKaravenen er et hit, for som Line forklarede ministeren:

”Børnene vil gerne høre de konkrete historier om børn fra andre lande, og hvordan de lever. Det kan de forstå og leve sig ind i. Og det giver dem en forståelse af, at der er en stor verden derude, hvor folk lever på andre måder. Det er en vigtig kompetence at have med videre i livet og uddannelsen."

Læs artikel fra besøget bragt i ´Dagbladet Holstebro´

Main picture
Image border
Yes