Kan du huske Esvin fra LæseRaketten om Guatemala? Da vi besøgte ham i 2015, var han 13 år. Han arbejdede hver dag på det store marked i byen Xela. Han trak tunge vogne med frugt rundt på markedet.

Esvin var dengang lige startet Oxfam IBIS’ særlige Ceipa-skole. Esvin håbede, at Ceipa-skolen ville hjælpe ham væk fra det tunge slid på markedet. Han drømte dengang om at blive lærer og hjælpe andre børn til at få en god uddannelse.

I dag er Esvin 16 år. Han går stadig på Ceipa-skolen hver eftermiddag, når han er færdig med at arbejde på markedet. Om aftenen laver han lektier. For Esvin er skolen meget vigtig. Den har givet ham muligheden for at få en god uddannelse og en lysere fremtid.

Esvin spiller også fodbold med sin bror Oscar og vennen Mario. Esvin og Mario diskuterer tit hvilket fodboldhold, der er bedst: Barcelona eller Real Madrid. ”Men jeg har altså ikke nogen kæreste,” siger Esvin. ”Det har jeg slet ikke tid til.”

I skolen har Esvin lært meget om det samfund, han lever i. Drømmen om at blive lærer er skiftet ud med en drøm om at blive advokat ”Så kan jeg både hjælpe andre mennesker og tage mig af min mor,” siger Esvin.

Hvert fjerde barn i Guatemala er børnearbejder. Mange børn arbejder så meget, at de ikke har tid til at gå i skole. Takket være Ceipa-skolen gælder det ikke længere for Esvin. Han får her en god uddannelse og kan hjælpe sig selv og sin familie ud af fattigdom.

Om Ceipa-skolen – skolen på markedet

• Ceipa-skolen er en gratis skole for børn, som arbejder på det store marked i Xela.
  • Skolen ligger inde midt på markedet og er let for børnene at finde.
  • På skolen får børnene et måltid mad hver dag, så de bedre kan koncentrere sig.
  • Lederen af skolen hedder Hector. Hector er selv tidligere elev på Ceipa-skolen.
  • Ceipa-skolen har hjulpet over 8.000 børn til en bedre fremtid.

Main picture
Image border