Heibergskolen afsluttede fredag en emneuge i næstekærlighedens tegn med et motionsløb, hvor de samlede penge ind til børn i Sydsudan.

Foto: Emilie Tranholm Larsen

Det er fredag morgen kl. ni, og Heibergskolens årlige motionsløb er allerede i fuld gang. Klosterfælledens stier er prydet af børn, der spurter af sted i den smukke efterårssol, iklædt joggingtøj, shorts, fodboldtrøjer og t-shirts i alle farver.

Det ligner en ganske almindelig motionsdag, men er det faktisk ikke. I år samler skolens cirka 500 elever nemlig penge ind til børn i Sydsudan, mens de sveder. Og jo mere, de knokler, jo flere penge kommer der i kassen. Opstillede lærerposter registrerer på et kort, som børnene bærer, hvor mange km den enkelte elev har løbet, og når dagen så er slut, kan børnene gå hjem til deres forældre, som på forhånd har forpligtet sig til at give et vist beløb pr. tilbagelagt km. Pengene bliver doneret til skolerne i Sydsudan, hvor de bl.a. skal bruges til at købe nyt sportsudstyr.

”De elsker at løbe, og de konkurrerer jo om, hvem der kan løbe længst. Jeg tror, at det, at de løber for et helt særligt formål, giver endnu mere motivation og konkurrence”, siger lærer Anders Kloch, der står i morgensolen og holder øje med, at det hele forløber, som det skal.
Han fortæller, at børnene i hans klasse, 4. klasse, i gennemsnit løb 10 km hver ved sidste års motionsløb, så forventningerne er høje. Kl. 9.25, en lille time inden alle går i samlet flok tilbage til skolen for at spise madpakker, har en enkelt dreng da også allerede løbet otte km. Men han går også i idrætsklub i sin fritid.

At hjælpe andre
Det er andet år i træk, at elever landet over kan deltage i projekt Motionér for Verdens Børn, som er søsat af udviklingsorganisationen IBIS. De indsamlede penge vil i år gå til at højne undervisningen i Sydsudan, hvor IBIS bl.a. arbejder på at få sport integreret i skoleskemaet. Den skole, der samler flest penge ind pr. elev, vinder en dag i selskab med den ghanesiske musiker og danser Selassi Dewornu.

Skolernes Motionsdag falder traditionelt på fredagen før efterårsferien, men Heibergskolen valgte i år at motionere en uge før, som en perfekt afslutning på en emneuge, der har handlet om, hvordan man kan hjælpe andre. Og eleverne tager godt imod udfordringen.
”Det er rigtig godt at samle penge ind til andre, og jeg har fået min mor til at give 10 kr. pr. runde i stedet for fem, som de fleste giver, så det bliver mange penge. Det er rigtig sjovt at have motionsdag. Jeg har været igennem to runder, hvor jeg har både gået og løbet. Jeg løber ikke så meget, for jeg bliver køresyg af det”, forklarer Rebecca fra 5.v, som regner med at nå fire runder, inden løbet stopper.

Slutspurt
Kl. 9.35 er gassen dog ved at gå af ballonen for de fleste Heibergbørn. Mange har skiftet spurten ud med et tempo, der er langsomt nok til, at man kan gå og sludre imens. Om 40 minutter går turen tilbage til skolen, hvor emneugen afsluttes med gruppernes fremlæggelser. En af de fem grupper, som børnene har været inddelt i under emneugen, er pressegruppen, og fra denne gruppe er Nicoline fra 6.u og Tobias fra 6.v allerede i fuld gang med arbejdet. Udstyret med kamera og spørgsmål går de rundt og filmer og interviewer børn og lærere.
”Smil til kameraet”, råber Nicoline til en gruppe børn, der slentrer forbi, og smilene breder sig og tempoet bliver sat op igen.

Main picture
Image border