Forleden var der fest på Grønnevang Skole i Hillerød, da eleverne arrangerede en stor forårskoncert til fordel for børn i Jordan. Indsamlingskoncerterne er efterhånden blevet en tradition for eleverne, som er stolte af den forskel, de er med til at gøre. I år går indsamlingen til børn i Jordan.

”Vi går jo bare i skole her, og nogle gange er vi endda trætte af det. Andre børn går slet ikke i skole, så dem skal vi hjælpe,” siger Aia Idriss på 14 år fra 7. Y på Grønnavang Skole.
Sammen med sine kammerater har hun flere gange været på scenen til skolens forårskoncerter og har på den måde været med til at rejse tusindvis af kroner ind til uddannelse af børn i fattige lande.

Børnene, der bliver samlet ind til, er dem, som Aia og 180.000 andre skolebørn har læst om i årets undervisningsmateriale fra Oxfam IBIS. I år handler LæseRaketten om børn i Jordan.
”Man får en øjenåbner, når man hører om andre børns liv,” tilføjer Aias bedste veninde Kathrine Brockmann på 13 år, der plejer at spille klaver til koncerterne.
”Vi har brugt LæseRaketten mange år i vores klasse. Jeg plejede at læse den om aftenen sammen med min far”.

Denne aften bliver nogle af bogens historier fortalt fra scenen i pauserne  mellem musiknumrene. Samtidig kører en række af billederne fra LæseRaketten vist på storskærm på væggen over scenen. Salen er fyldt med forældre og søskende, som har betalt 30 kroner for billetten - penge, der sammen med overskuddet fra salg af kaffe og popcorn og kage går til indsamlingen.

Tusind tak til elever og lærere på Grønnevang Skole.

Main picture
Image border
Yes
Picture format