IBIS sætter fokus på børnearbejde i guldindustrien. Du kan arbejde med emnet i undervisningen

Vi går alle sammen rundt med en mobiltelefon i lommen, som indeholder guld. Guldet kan være udvundet af børnearbejdere, som slider i Ghana og Malis guldminer med livet som indsats. Børnene arbejder med kviksølv med de bare hænder, selv om kviksølv er giftigt og kan skade centralnervesystemet. Mineskakterne kan styrte sammen eller blive oversvømmet, og børnene slæber ofte alt for tunge læs. De store mobilproducenter ved ikke, hvor deres guld kommer fra.

Børnene har ret til et børneliv med leg og skole, og mobilproducenterne krænker den ret, når de ikke kan sikre, at de ikke bruger børnearbejde.

Du kan arbejde med børnearbejde i guldminerne i din undervisning.

Her finder du tre små film om arbejdet i guldminerne

Her finder du et elevunivers med tekster, videoer og billeder, som kommer vidt omkring emnet børnearbejde, bl.a. en lille film om emnet

Du kan også skrive under og hjælpe os med at kæmpe for mobiltelefoner uden børnearbejde. Vi sender underskrifterne til mobilproducenter og politikere.

Main picture
Image border