Mediekonkurrence for Skoler 2013 er et nyt undervisningstilbud for 6.-10. klasse, som IBIS står for. I hele marts måned konkurrerer elever på 250 af landets skoler om at lave de bedste aviser og nyhedssites om børnearbejde. IBIS har besøgt 7. klasserne på Lundtofte Skole i Lyngby.

Deadline nærmer sig. I tre klasselokaler er eleverne optagede af at producere artikler, videoer og blogs til deres og aviser og nyhedssites om børnearbejde. Flere elever er på eget initiativ taget ned i byen for at pudse sko og sælge salt, for på egen krop at mærke, hvordan det føles at være børnearbejder. Klasselærer Trine Petz fortæller: ”Nogle elever bliver helt forargede, og det fedt, fordi det får dem til at engagere sig!”

Formidling gennem nye medier

Med mediekonkurrencen har eleverne mulighed for at benytte deres erfaringer med internettet og de sociale medier. ”Sammenlignet med avisproduktionen så kan eleverne på nyhedssitet hele tiden se, hvad de laver. Desuden kender de mediet bedre, end de kender aviserne., ” siger lærer Camilla Pedersen, som er tilknyttet netavis-redaktionen, og tilføjer: ”Her får de lov til at lege med computeren og lave noget, de selv synes er sjovt.”

Bag mediekonkurrencen står IBIS, Politiken og Ekstra Bladet.

Main picture
Image border
Yes
Picture format