Udsigt over flygtningelejren Za'atari.
Foto: William Vest-Lillesøe

Livet i en flygtningelejr

02.07.2020

Muna og hendes familie bor i flygtningelejren Za’atari. Den åbnede i 2012. Der bor over 80.000 mennesker i lejren. Det svarer til, at den er Jordans femte største by. Alle, der bor i Za’atari, er flygtet fra Syrien.

Halvdelen af dem, der bor i Za’atari er under 18 år.  Hver uge bliver der født 80 børn i lejren.

Za’atari er en midlertidig lejr. Mange syriske flygtninge regnede med, at de hurtigt kunne komme hjem til Syrien igen. Men nu er teltene skiftet ud med huse af containere, og livet i lejren er blevet hverdag. Lejren fungerer næsten som en almindelig by.

Folk der bor i flygtningelejren får udleveret de mest nødvendige ting, så de kan overleve. De får blandt andet madbilletter, madrasser, tæpper og containere at bo i.

Genbrugspladsen i Za'atari. - Foto: William Vest-Lillesøe

Flygtningene må ikke forlade lejren, medmindre de har en speciel tilladelse. Det er ikke let at tjene penge i lejren. Der er mange mennesker og kun meget få jobs, de må udføre.

Muna og hendes familie har som mange andre familier boet i lejren i flere år. Der er skoler i lejren, så børnene kan få en uddannelse.

I lejren er der også en ”genbrugsplads”. Der arbejder Munas mor. Hun lærer andre beboere i Za'atari at sortere deres affald og genbruge det. Det er vigtigt, at affaldet bliver samlet og sorteret, så der kan være rent i lejren.

Det er Oxfam, der står for genbrugspladsen i Za'atari. - Foto: William Vest-Lillesøe

Genbrugspladsen i Za'atari. - Foto: William Vest-Lillesøe

Za'atari

Za'atari er inddelt i 12 distrikter. Forskellige NGO'er sørger for, at der er vand, skoler, legepladser og affaldssortering i Za'atari. Oxfam står for, at lejrens affald bliver sorteret og genbrugt.

Genbrug og sortering af affald

Projektet med at genbruge og sortere affald i Za'atari startede i 2015. Det startede i ét af de 12 distrikter, og nu dækker det hele Za'atari.

Før projektet startede, var der ikke noget system til at sortere affaldet i Za'atari. Derfor blev det samlet i store containere og fra tid til anden kørt ud til store lossepladser. Med alle de flygtninge, der kom til Za'atari, skulle de lokale lossepladser pludselig håndtere tre gange så meget affald, som de plejede.

Projektet forener jordanere i området og de syriske flygtninge, der bor i Za'atari. Flygtningene kan bruge viden fra deres hverdag og liv i Syrien til at hjælpe både sig selv og andre. Mange af de syriske flygtninge har været vant til at sortere deres affald, da de boede i Syrien.

Syriske flygtninge i Jordan må ikke have et arbejde og få løn, men de må gerne være frivillige i projekter som dette. Her kan de få udbetalt en smule penge, som de kan bruge på lejrens marked til at købe blandt andet tøj og legetøj.

Klik på billederne og se dem i fuld størrelse: