Lærervejledning og opgaver 2015

02.07.2020

Lærervejledning indeholder en introduktion, opgaveforslag til hovedparten af folkeskolens fag samt opgaveforslag til LæseRakettens skønlitterære tekster og Guatemalas børn.

Opgaveforslagene til de enkelte fag kan også printes separat.

Samlet lærervejledning 2015

De internationale vejledere i Undervisningsministeriet har kortlagt den globale dimension i de forenklede Fælles Mål for fagene engelsk, historie, samfundsfag, geografi og natur/teknologi. På deres hjemmeside kan du printe PDF´er, hvor den globale dimension i fagene er markeret.

Opgaver til de skønlitterære tekster, LæseRakettens børn og de forskellige fag

Forslag til LæseRakettens skønlitterære tekster.

Opgaver til LæseRakettens skønlitterære tekster

De dokumenter, der henvises til, findes nedenstående.

Berettermodellen

Hvad er et essay

Hvordan bygges en artikel op

Opgaverne til LæseRakettens børn knytter direkte an til portrætterne i LæseRaketten og temaet "Guatemalas børn".

I Temaet Guatemalas børn kommer danske børn og unge tæt på jævnaldrende i et andet land. Film, billeder og fortællinger kan skabe udgangspunkt for samtaler og diskussioner i klassen. Temaet er sammen med portrætterne i LæseRaketten  med til at sætte elevernes hverdag i relief og give dem en større forståelse for livet i et udviklingsland.

Opgaveforslag til LæseRakettens børn er ikke inddelt efter fag, men direkte relateret til de enkelte børn, som I møder i LæseRaketten.

Opgaver til LæseRakettens børn

De dokumenter, der henvises til, findes nedenstående.

Gloser til postkort

Model af folder til boganmeldelse

Opgaveforslag er knyttet til de enkelte fag til Forenklede Fælles Mål.

Opgaverne er således linket op på konkrete kompetenceområder, færdigheds- og vidensmål.

I lærervejledningerne til de enkelte fag afsluttes hvert enkelt opgaveforslag med en henvisning til Forenklede Fælles Mål. Der i kursiv henviser til:

Kompetenceområde (efter x. klasse)/Færdigheds- og vidensmål-område/konkrete færdigheds- og vidensmål.

Introduktion til lærermaterialet

Dansk