Hvad er tro og ritualer? - trin 2

Hvad vil det sige at tro?

Tro kan være mange forskellige ting, men det betyder bare, at man tror på noget. Måske tror man på Gud eller Allah eller på spøgelser. Eller noget helt fjerde. I Liberia er der mange forskellige trosretninger. Mange er kristne, andre er muslimer, og nogle dyrker oprindelig vestafrikansk tro. Men de allerfleste blander de forskellige trosretninger sammen på kryds og tværs, og forskellige grupper har deres egne traditioner og ritualer.

I Liberia er der mange forskellige etniske grupper. En etnisk gruppe er en form for stamme, der hører sammen, fordi menneskerne taler det samme sprog, tror på det samme og har de samme traditioner. De bor også tit i nærheden af hinanden. De etniske grupper har egne sprog, og derfor findes der op mod tyve forskellige sprog i Liberia. Det officielle sprog er dog engelsk, som også er det sprog, der undervises på i skolerne.

Ritualer

I Liberia er der mange forskellige trosretninger - foto: Tine Harden

Hvad er et ritual egentlig for en størrelse? Et ritual er ikke et ord, man bruger særlig meget i Danmark, men alligevel findes der også mange ritualer her i landet. Vi tænker bare ikke så meget over, at de findes. Et ritual er en bestemt handling, der gentages flere gange og på samme måde hver gang. Det er eksempelvis et ritual at komme vand på barnets hoved, når det bliver døbt.