Skolesystemet i Guatemala

29.06.2020

I Guatemala begynder børn i skole, når de er 6 år. De kan godt gå i børnehave først. I de første 6 år går de i en grundskole. På spansk hedder det primaria. Det svarer til 1. – 6. klasse i Danmark.

Josefa i sin klasse. Foto: Arne Simonsen

Her kan I se en oversigt:

• Pre-primaria (før-skole): Her kan børnene gå fra de er 4 år. Det ligner børnehaver i Danmark
  • Primaria (grundskole):    1.-6. klasse:
  • Secundaria (overbygning tre år): svarer til 7.-9. klasse, hvor undervisningen er ens for alle elever.
  • Secundaria (overbygnigning to-tre år): Her kan eleverne vælge to forskellige linjer. Den ene linje ligner vores gymnasium og giver mulighed for at læse videre på et universitet. På den anden linje kan eleverne vælge en profession og afslutte den uddannelse.

Sproget i skolerne

I Guatemala tales der spansk i skolerne. Alle mayafolk har deres eget sprog, som de ofte taler i deres familier. De børn, der ikke kan tale spansk, begynder et år tidligere i skole. På det år skal de lære spansk. Det er ikke altid, at børnene når at lære nok spansk til at kunne følge undervisningen. Børnenes forældre taler måske heller ikke spansk. Det betyder, at børnene ikke kan få hjælp til deres lektier.

Det er svært at følge undervisningen på et sprog, man ikke forstår godt nok. Derfor klarer mange børn fra mayafamilier sig mindre godt i skolen.

Fakta

I Guatemalas skoler skal eleverne til eksamen hvert år. Det koster penge. Nogle gange bliver forældre bedt om at betale penge til læreren, for at deres børn får lov til at bestå eksamen. Det kaldes korruption og er et stort problem i Guatemala.

Mange børn går for lidt i skole

I Guatemala bliver 4 ud af 5 børn indskrevet i skolen. Der er altså børn, som slet ikke begynder i skolen. Det er især børn fra fattige mayafamilier. Der er også mange børn, som stopper i skolen efter 3. klasse. På det tidspunkt har de måske lige lært at læse, skrive og regne.

Børnene, der bliver taget tidligt ud af skolen, skal arbejde og hjælpe til derhjemme. Deres familier er fattige og har måske ikke råd til, at alle familiens børn bliver i skolen.

Lær mere:  Ikke lige adgang til uddannelse