Fredsundervisning

02.07.2020

I Guatemalas skolelov står der, at eleverne skal have fredsundervisning. Der står også, at skolerne skal  tage højde for, at børn er forskellige. De skal altså tage hensyn til de børn, som taler deres lokale sprog. Det sker ikke altid i virkeligheden, selv om det står i loven.

Velkommen til fredssalen, står der på skiltet over døren. Foto: Claudia Pujol Rosenlund

Når klasserne kommer i fredssalen har de mulighed for at læse, spille musik, synge, danse, lave teaterstykker, tegne og male. Desuden er der seksualundervisning for de større klasser. Det er et vigtigt emne i forsøget på, at undgå de mange teenagegraviditeter.

Her kan I læse mere om, hvordan nogle organisationer og lærere forsøger at gennemføre fredsundervisning i nogle af de fattige områder i Guatemalas højland.

Fredssalen i Chajul

Hvis du har læst historien om Johanna i LæseRaketten, så ved du, at Johanna og hendes klasse kommer i fredssalen i Chajul hver tirsdag og torsdag sammen med deres lærer Gaspar. Det lille rum er indrettet hyggeligt. Der er selvfølgelig borde og stole. Der er også tegninger og billeder på væggene, en reol med bøger og skabe fyldt med musikinstrumenter.

Det skal være rart at komme i fredssalen. Ideen er at skabe undervisning og aktiviteter, som udvikler børnene på mange måder. De skal have viden, men også selvtillid og mod på at deltage i udviklingen af demokratiet i Guatemala. Det er vigtigt, at lære at være sammen på gode måder – uden vold og undertrykkelse.

En 6. klasse er ved at øve på et teaterstykke i fredssalen. Foto: Claudia Pujol Rosenlund

• Der kommer elever fra 10 skoler i området
  • Der kommer cirka 160 elever om dagen
  • I fredssalens første 7 måneder har 2000 elever fået undervisning
  • Undervisningen foregår på elevernes modersmål
  • Der produceres undervisningsmaterialer på modersmål
  • Læsning er en vigtig aktivitet - ”læs alt”
  • De lokale lærere bliver uddannet – blandt andet i pædagogisk metoder, der involverer eleverne og ikke bare er ”kæft-trit-og-retning.”