Fredsundervisning i Chajul

29.06.2020

Hvis du har læst historien om Johanna i LæseRaketten, så ved du, at Johanna og hendes klasse kommer i fredssalen hver tirsdag og torsdag sammen med deres lærer Gaspar. Det lille rum er indrettet hyggeligt. Der er selvfølgelig borde og stole. Men der er også tegninger og billeder på væggene, en reol med bøger og skabe fyldt med musikinstrumenter.

Frilæsningsbøgerne er populære. Her læser Mateo i sin favoritbog. Foto: Dorthe Nielsen

Hvad laver de i fredssalen?

Det skal være rart at komme i fredssalen. Ideen er at skabe undervisning og aktiviteter, som udvikler børnene på mange måder. De skal have viden, men også selvtillid og mod på at deltage i udviklingen af demokratiet i Guatemala. Det er vigtigt at lære at være sammen på gode måder – uden vold og undertrykkelse.

Når klasserne kommer i fredssalen har de mulighed for at læse, spille musik, synge, danse, lave teaterstykker, tegne og male. Desuden er der seksualundervisning for de større klasser. Det er et vigtigt emne i forsøget på at undgå de mange teenage-graviditeter.

Fakta:

• Der kommer elever fra 10 skoler i området
  • Der kommer cirka 160 elever om dagen
  • I fredssalens første 7 måneder har 2000 elever fået undervisning
  • Undervisningen foregår på elevernes modersmål
  • Der produceres undervisningsmaterialer på modersmål
  • Læsning er en vigtig aktivitet - ”læs alt” er mottoet
  • De lokale lærere bliver uddannet – blandt andet i pædagogiske metoder, der involverer eleverne og ikke bare er ”kæft-trit-og-retning.”