Demokrati

Demokrati betyder folkestyre – at folket bestemmer. I et demokrati vælger man ved valg de politikere, der skal styre landet. Det er ikke alle steder i verden, folk har denne ret.

I Danmark fik vi demokrati i 1849. I Nicaragua blev det første valg afholdt i 1984.

I Danmark, hvor vi har haft demokrati i mange år, er retten til at være med til at bestemme en stor del af de flestes liv. På skolen har I sikkert et elevråd. Det kan man kalde for skolens demokrati. Det er her, I som elever, har mulighed for at få indflydelse på ting. Måske har I prøvet at stemme om, hvem der skulle sidde i elevrådet? Eller stemme om ting som elevrådet gerne ville lave på skolen?

I Nicaragua har man ikke har haft demokrati så længe. Det betyder, at der er mange ting, der ikke fungerer lige så godt som i Danmark. Der er for eksempel mange skoler, hvor eleverne ikke er med til at bestemme. Der er også mange politikere, der er korrupte. Det vil sige, at de stjæler folkets penge.

Det kræver noget af alle mennesker, at leve i et demokrati. Som borger skal man i et demokrati være med til at holde politikerne op på det, de lover. Måske har du været med til Hele Verden i Skoles aktionsdag? Når man deltager i aktionsdagen, agerer man som demokratisk medborger. Denne dag holder vi politikerne fast på, at de har lovet, at alle børn kommer i skole i 2015.