Demokrati i Guatemala

29.06.2020

I Guatemala er der demokrati. Vi har også demokrati i Danmark.

Demokrati betyder folkestyre. Det vil sige, at det er folket, der bestemmer. Landets indbyggere vælger de politikere, der skal styre landet. Det er ikke alle steder i verden, folk har den ret.

I Danmark har vi haft demokrati siden Grundloven blev indført i 1849.

I Guatemala har de kun haft demokrati i cirka 70 år. Demokratiet i Guatemala er stadig ved at udvikle sig. Der bliver arbejdet for, at folkets stemmer bliver hørt, og at domstolene er retfærdige og overholder landets love.

Kan man tro på demokratiet?

Har I demokrati på skolen?

I et demokrati har alle ret til at sige deres mening og være med til at bestemme. På skolen har I sikkert et elevråd. Her får eleverne mulighed for at sige deres mening og få indflydelse. Måske har I prøvet at stemme om, hvem der skal sidde i elevrådet? Elevrådet er en del af skolens demokrati.

Guatemalas præsident hedder Otto Pérez Molina. Han har været præsident siden 2012. Før han blev præsident, var han officer i militæret. Militæret var ansvarlig for mange drab under borgerkrigen. Det er en af grundene til, at mange folk i Guatemala ikke har tillid til landets ledere.

Det kræver noget af alle mennesker, at leve i et demokrati. Som borger i et demokrati skal man være med til at holde politikerne fast på det, de lover. Måske har du været med til Hele Verden i Skoles aktionsdag? Den dag holder vi politikerne fast på, at de har lovet, at alle børn kommer i skole i 2015.