Ammar og Mohammads fætter, Saif.
Foto: William Vest-Lillesøe

Børns rettigheder

11.01.2021

I børnekonventionen står der, at alle børn har ret til:

• Mad, sundhed og et trygt hjem
  • God, gratis skole og fritid
  • Beskyttelse mod krig og vold
  • Indflydelse på deres eget liv og det samfund de lever i

Nogle børn i Jordan har det rigtig svært. De er flygtet fra deres hjem på grund af krigen i Syrien. Nogle bor ikke sammen med deres mor og far længere. Mange har været væk fra skolen i flere år eller går i klasser med alt for mange elever til én lærer.

Alle børn i hele verden har ret til tryghed, udvikling og beskyttelse. Det står i FN´s børnekonvention. Børnekonventionen er en samling af regler om børns rettigheder.

Børns rettigheder i Jordan

I flere af landene omkring Jordan er der krig. Når der er krig, kan være svært at sørge for, at børn får opfyldt deres rettigheder. Mange børn kommer i sikkerhed i flygtningelejrene, men for et naboland som Jordan kan det være svært at sikre, at alle børn kommer i skole, får mad, rent vand, sundhed og tryghed.