Børn på flugt

05.07.2020

Mange børn flygter fra Sudsudan til Uganda alene. Nogle er heldige at finde deres familie, når de kommer til Uganda. Andre må bo hos slægtninge eller en værtsfamilie.

Både Esther og Innocent fra LæseRaketten tog turen til Uganda alene. Sådan var det også for Gifty og Nelson.

I Palabek kommer jeg i skole

Gifty bor i Palabek. Foto: Emmanuel Museruka

Gifty Apoko er 15 år. Hendes mor døde, da hun var lille.

Gifty og hendes søster voksede op hos deres tante i Sydsudan. Da deres landsby blev angrebet flygtede Gifty sammen med sin søster. Nu bor de i Palabek sammen med deres bedstemor.

Gifty er startet i skole. I Sydsudan kostede det penge at gå i skole. Hendes tante havde ikke råd. Derfor har hun ikke lært at læse, før hun kom til Uganda.

”Jeg synes, at jeg har et godt liv her i Palabek. Jeg føler mig tryg her. Og så er jeg begyndt i skole – det har jeg aldrig prøvet før. Jeg går i 3. klasse, hvor vi lærer at læse og regne. Jeg har ikke helt lært at læse endnu, men det skal nok komme. For jeg kan godt lide skolen og timerne. Det får mig til at føle mig godt tilpas,” fortæller Gifty.

”Jeg tænker stadig meget på soldaterne og skuddene. Det gør mig ked af det hver gang. Nogle gange græder jeg. Min drøm er at blive lærer og undervise andre børn i engelsk. Men mest af alt håber jeg bare, at jeg vil få et godt liv. Uden krig.”

Soldaterne angreb min skole

Nelson går i skole igen. Foto: Emmanuel Museruka

Nelson Mandela er 12 år. Han bor i Palabek med sin mor og tre søskende.

En dag, mens Nelson var i skole, kom soldaterne til deres landsby. Nelsons skole blev også angrebet af soldater. Derfor flygtede han til Uganda.

”Det er svært at skulle starte et helt nyt liv. Det er ikke let efter det, vi har været igennem. Men det hjælper, at børnene er begyndt i skole igen,” fortæller Nelsons mor Annet. For Nelsons mor Annet, er det vigtigste, at alle børnene går i skole. Den hjælper dem med at forme deres liv og sikre deres fremtid.

I skolen er Nelson glad. ”Jeg elsker at gå i skole, for jeg vil have en god fremtid. Hvis bare man bliver i skolen, kan man blive til alt muligt, når man bliver voksen,” fortæller Nelson.