Temaforløb om Sydsudan

22.01.2021

Her finder du forslag til tre forskellige temaforløb.

Til indskolingen: Rejs med til Sydsudan

Dette temaforløb tager eleverne med til Sydsudan. De får mulighed for at lære sydsudanske børn at kende. Desuden får de kendskab til landets natur, kultur og traditioner. Der er forslag til forskellige værksteder med både kreativt og fagfagligt indhold.

Flybillet til Sydsudan

Til mellemtrinnet: Storyline - eleverne skifter identitet

I dette temaforløb benyttes storylinemetoden til at tage eleverne med til en hverdag og livet i Sydsudan. I temaforløbet skaber eleverne nye identiteter, hvor de hver er en person fra Sydsudan. Eleverne lever sig ind i et andet barns virkelighed, når de deltager i jeres fælles fortællinger.

Til de ældste: Sydsudans olie - det sorte guld

I dette temaforløb arbejder eleverne med en case fra Sydsudan om forskellige gruppers interesser i olien i undergrunden - det sorte guld og den sorte forbandelse. Temaforløbet giver eleverne mulighed for at sætte sig ind i forskellige sider af en kompliceret samfundsfaglig problemstilling.