Derfor bringer vi Özlem Cekics historie i LæseRaketten

I år handler en af historierne om et venskab mellem en gruppe piger. Den ene pige, der er muslim, får en lillebror og glæder sig til sin lillebrors omskæringsfest, men oplever at skulle forsvare sin families tradition for at omskære drengebørn overfor veninderne i skolen. Veninderne vil ikke med til festen, fordi de kommer fra familier, hvor man ikke omskærer drengebørn. Hvor forældrene synes, det er en unødvendig og forkert ting at gøre. De forskellige værdier og traditioner skaber i første omgang uvenskab mellem pigerne, men til sidst bliver de enige om, at man sagtens kan være veninder, selv om man er forskellige.

Historien er skrevet af Özlem Cekic for at bringe et tabuiseret tema, drengeomskæring, ned i børnehøjde. Historien bringer perspektiver og diskussionspunkter op, men tager ikke stilling for eller imod omskæring af drenge. Med historien ønsker Özlem såvel som Oxfam IBIS at gøre det muligt at tale om religiøse og kulturelle forskelle – også dem der er svære.

Vi tror på, at viden og indsigt er fundamentet for tolerance og respekt, og at vi ved at give børn indsigt i og mulighed for at tale om forskelligheder, giver dem de allerbedste forudsætninger for at leve i en globaliseret verden – og være medborgere, der har forståelse, indsigt og respekt for hinanden.

Oxfam IBIS er ikke fortaler for drengeomskæring, og udgangspunktet med historien er ikke at fordre en faglig diskussion blandt voksne for eller imod omskæring, men et ønske om åbenhed og mulighed for at snakke om forskelle, sådan som børn i de danske skoler møder dem – i børnehøjde.

Vi håber, at jer lærere, der skal arbejde med LæseRaketten, vil læse historien og snakke med jeres elever om den med dette som udgangspunkt.

Se Aftenshowet fra tirsdag d. 9. januar, hvor Özlem sammen med en lærer og en ung mand, der selv er omskåret, taler om historien. Hør P1-debat, hvor der diskuteres: "Skal børn tale om omskæring af drenge i skolen?"

Novellen har været kritiseret for at sammenligne dåb med omskæring. Læs indlæg herom af religionslærerne Anne Rosenskjold og Janne Skovbjerg.

Hør også Özlem Cekic fortælle om, hvorfor hun har skrevet historien om Ayse, der får en lillebror, der skal omskæres.

Her kan du finde historien om Ayse, som også findes i LæseRaketten 2018 på s. 68-77.

Ayse får en lillebror af Özlem Cekic

LæseRaketten 2018

Stemmer i debatten

Institut for menneskerettigheder