Kreativiteten har været i højsædet og engagementet stort blandt de danske skoleelever, der har samlet ind til uddannelse i Guatemala i løbet af foråret.

En kreativ bog fra Sydhavnen
Hvert år kåres den mest fantasifulde indsamling. Vinderklassen får et besøg af en is-bil, der giver is til hele skolen.

Det var ikke let at vælge. Dog var der én skole, som skilte sig ud. Det var Ellebjerg Skoles 5. klasse, hvor eleverne både har skrevet og illustreret en bog: ’Sydhavnsdrengen Carl og vennerne’, som de har solgt.” siger leder af dommerpanelet for fantasifulde indsamlinger, Bodil Trier.

Sammen med sine to panel-kollegaer, Viggo Degnbol og Anne Margrethe Hefting, har hun vurderet de mange fantasifulde indsamlinger og kåret årets vinder.

I skolegården på Ellebjerg Skole er glæden ikke til at tage fejl af. Børnene står i lange rækker fordelt i klasser, og alle venter spændt på at få lov til at smage en is fra isbilen. "Det var vores klasselærer, der gav os idéen," fortæller Heba Al-Musawi og Menal Siddique.

De er fem piger fra 5. klasse, som ivrigt fortæller i munden på hinanden. "Jeg følte mig lidt som en forfatter," fortæller den ene imens Heba ivrigt tager over og fortæller, at de i starten ikke troede, at bogen ville blive til noget særlig stort. "Men nu er vi nærmest blevet berømte," siger hun med funklende øjne.

Deres klasselærer Ida Madsen forklarer, at det er en del af deres motto på Ellebjerg Skole at være fantasifulde. Faktisk har de hele tre F'er i deres motto, som også var en del af bogen om Carl, nemlig "Faglighed, Fantasi og Fælleskab". Og der er vist ingen tvivl om, at klassen har brugt deres fantasi når de, delt i par af to, fandt på hvert deres kapitel i bogen.

Der har igen i år været gang i kreativiteten, og IBIS har modtaget mange beskrivelser fra skoleklasser, der har gjort noget fantasifuldt for at samle penge ind til børn i Guatemala.

Der var 4. klasserne på Spjald Skole, der en forårsdag passede grise, kørte traktor og gødede juletræer. På Lindegårdskolen lavede eleverne et gigantisk show med laser og røgmaskine. Rundt omkring i landet har der været rulleskøjtedans, loppemarkeder, der er lavet mindmaps, bagt kager og poppet popcorn”, lyder det fra dommerpanelet, der er benovet over de mange flotte indsamlinger.

Årets største indsamlinger
Det har været et tæt opløb om at lave de største indsamlinger. 4. B fra Hvalsø Skole gav den lige lidt ekstra og samlede over 10.000 kroner ind til uddannelse i Guatemala. Dermed vinder de en tur i Cirkus Benneweis. De andre klasser, der er blevet tildelt klasseture er blevet kontaktet på telefon og email.

Tirsdag den 9. juni udsender vi gavekort på is til alle de klasser, der har indsamlet mindst 1.200 kr. Gavekortene sendes med A-post til skolens adresse. Kontakt Bertil Suadicani på bsu@ibis.dk, hvis jeres gavekort mod forventning ikke er kommet i løbet af et par dage.

Main picture
Image border
Yes
Picture format
Wide screen
Image author
Foto: Rebecca Grüner Epstein
Photograph description
Heba Al-Musawi og Menal Siddique fra 5. klasse på Ellebjerg Skole deler glædeligt ud af isen, som de, sammen med resten af klassen, har vundet til hele skolen.