Første- og fjerdeklasserne på Tagensbo Skole i København fik, som de første børn i landet, årets U-landskalender at se. Det var udviklingsminister Christian Friis Bach, der delte julekalendere ud, og fortalte eleverne om de hårde vilkår for skolebørn i det nordlige Ghana. Samtidig lovede han mere støtte til uddannelse i skrøbelige stater.

Udviklingsminister Christian Friis Bach bliver mødt med klapsalver og pift, da han træder ind i salen til 100 forventningsfulde skolebørn på Tagensbo Skole for at præsentere årets U-landskalender.

Eleverne slår sig ned i en tæt kreds på gulvet foran ministeren, som læser højt fra Danidas bog ”Elefantspor i rød jord”. Bogen er et undervisningsmateriale for 1.-4.klasse, som bliver udgivet sammen med Børnenes U-landskalender. I år handler historierne om skolebørn i det nordlige Ghana, og eleverne på Tagensbo Skole har mange spørgsmål klar til Christian Friis Bach.

Flere skoler i Ghana

”Har de ingen busser og biler derovre”, spørger en pige, da ministeren fortæller om de ghanesiske børns ofte lange og varme vej til skole på gåben. Og Christian Friis Bach forklarer, at det med transporten netop er et stort problem i Ghana.

”Der er kun busser og biler i de større byer. Pengene fra Børnenes U-landskalender går til IBIS, som bygger flere skoler til børnene i det nordlige Ghana, så de ikke skal gå så langt for at komme derhen. Og pengene går også til at uddanne lærere”, fortæller Christian Friis Bach.

”Ved du egentlig, hvor mange mennesker, der dør i Ghana?”, vil en dreng vide.

Det kan udviklingsministeren ikke svare helt præcist på, men han forklarer de nysgerrige skolebørn, at udviklingen faktisk er gået frem i Ghana de sidste 10 år, men at der alligevel stadig er mange, der har brug for hjælp.

Mere støtte til skrøbelige stater

Da børnenes ivrige pegefingre efterhånden er holdt op med at skyde i vejret, får eleverne hver overrakt en gratis U-landskalender af ministeren, som tydeligvis nyder at være midtpunkt for dagens arrangement.

”Det er fint at mærke elevernes begejstring og engagement omkring projektet i Ghana. At investere i uddannelse er noget af det allerbedste, man kan gøre, for det er med til at løse mange andre problemer. Uddannelse betyder rigtig meget i skrøbelige stater, og det vil vi investere meget mere i de kommende år”, lover Christian Friis Bach.

Fakta:

• I år går overskuddet til fra U-landskalenderen til IBIS projekt med at bygge små satellitskoler til børn i Ghana, som har for langt til den almindelige skole.
  • Børnenes U-landskalender er et samarbejde mellem DR og Danida. I år har kalenderen eksisteret i 50 år.
  • Børnenes U-landskalender kan købes i Coop (SuperBrugsen, Dagli’ Brugsen, Kvickly, Irma, Fakta), BR Legetøj, Toys R’US, Bog og Idé, DRs netbutik (dr.dk/netbutik), Guldbageren, SuperBest og i følgende banker: Arbejdernes Landsbank, Jyske Bank, Nordea, Danske Bank og Grønlandsbanken.
  • U-landskalenderen kan købes fra mandag den 15. oktober og koster 45 kr.

Main picture
Image alt
Foto Julie Greve Bentsen
Image border
Yes
Picture format
Wide screen
Image author
Foto Julie Greve Bentsen
Photograph description
Børnene på Tagensbo Skole fik U-landskalenderen i hånden lidt før alle andre. Kalenderen kan købes i butikkerne fra den 15. oktober.
Issue Author
Julie Greve Bentsen