IBIS sætter med den internationale kampagne ”STOP børnearbejde – skolen er det bedste sted at arbejde” fokus på de problemer, der knytter sig til børnearbejde, og hvordan vi sammen kan komme børnearbejde til livs.

Børnearbejde er fortsat et stort problem. Ifølge den internationale arbejdsorganisation, ILO, er der på verdensplan 215 millioner børnearbejdere, mens det reelle tal skønnes at være langt højere. IBIS er partner i den verdensomspændende kampagne, der blandt andet skal gøre opmærksom på problematikkerne omkring børnearbejde samt gøre det lettere for virksomheder og forbrugere at sige nej til børnearbejde.

Lav spændende undervisning om børnearbejde

I dette skoleårs LæseRaket sætter IBIS blandt andet fokus på børnearbejde og de problemstillinger, der er forbundet hermed. Raketten går i år til det vestafrikanske land Liberia, hvor mange børn og unge er børnearbejdere. Når LæseRaketten udkommer i april 2012, vil I samtidig kunne finde masser af spændende undervisningsmateriale omkring børnearbejde på vores hjemmeside. Indtil da kan I finde mere information her

Børnearbejde fastholder lande i fattigdom

En af de helt store myter omkring børnearbejde er, at børnene gennem deres arbejde er med til at skabe et bedre liv for familien. Virkeligheden er, at børns lønninger kun bidrager ganske lidt til en families indkomst. Derudover er de lave lønninger til børn med til at ødelægge de voksnes muligheder for at få et arbejde til en rimelig løn. På den måde er børnearbejde med til at fastholde den enkelte familie og samfundet i fattigdom.

Uddannelse er vejen frem

I kampen mod børnearbejde er uddannelse helt essentielt. Gode skoler og uddannelsestilbud er en af de bedste metoder til at reducere antallet af børnearbejdere. Gennem kvalitetsuddannelse opnår børn viden omkring egne rettigheder samt selvværdet til at kræve dem. Samtidig er uddannede unge vejen til at skabe bæredygtig udvikling for samfundet og dermed på sigt komme børnearbejde til livs.

Main picture
Image border