Uddannelse er en menneskeret. Alle børn i verden har ret til at komme i skole. Desværre er der stadig 57 mio. børn i verden, der ikke kommer i skole. Mange af disse børn drømmer om at få en uddannelse, der kan være med til at sikre dem og deres familier en bedre fremtid.

I Danmark har skolen spillet en central rolle i opbygningen af vores velfærdssamfund. Derfor er der god grund til at fejre skolens 200 års fødselsdag.

Mangel på uddannelse gør det sværere for mennesker at kæmpe for deres rettigheder, komme ud af fattigdom og deltage aktivt i en demokratisk udvikling af deres land. Derfor er der også god grund til at sætte fokus på og kæmpe for, at ALLE verdens børn kommer i skole og får en god uddannelse og dermed de samme muligheder som børn i Danmark. Uddannelse er en af de sikreste veje ud af fattigdom.

Her på siden kan I lære om, hvordan det er at gå i skole i et udviklingsland.
Læs, se film og billeder fra Sierra Leone og  Nicaragua. I kan også arbejde med temaet børnearbejde. I mange udviklingslande er børnearbejde et stort problem, som forhindrer børnene i at komme i skole.

Læse denne baggrundsartikel med idéer til diskussionsspørgsmål til forskellige klassetrin og brug nedenstående PowerPoint til at give eleverne et globalt perspektiv på skolens 200-år. Snak med eleverne om, hvad uddannelse betyder for dem, og hvad retten til uddannelse betyder for børn i udviklingslande.

Main picture
Image border