Rhoda ser på billeder af sig selv i LæseRaketten. Foto: Tim Bierley

Rhoda på 9 år er med i årets LæseRaket, der handler om Sydsudan. Sammen med sin familie flygtede hun fra sin landsby Wernyol, da der var krig.

I april i år har Oxfam IBIS været på besøg hos Rhoda igen. Der er stadig ufred og konflikt flere steder i Sydsudan, og endnu flere mennesker er nu på flugt.

Det betyder desværre, at færre børn kommer i skole. Ifølge FN er det nu kun hvert fjerde barn, som går i skole i Sydsudan. Det er den mindste andel i verden.

Vi møder Rhoda i Lologo. Heldigvis kan hun fortælle os, at hun stadigvæk går i skole. Og hun synes, at det går godt i skolen.

Rhoda fortæller, at flere af hendes venner er blevet rykket op til næste klassetrin i år. Først syntes Rhoda, at det var hårdt, at hun ikke skulle gå i klasse med sine venner længere. Men da hun selv blev rykket op til samme klassetrin, blev hun meget glad.

”Nogle af timerne er ret svære, men jeg kan godt lide at gå i skole alligevel. Jeg ved, at uddannelse hjælper mig til at blive et godt menneske,” fortæller Rhoda.

Rhoda synes, det er sjovt, at se sig selv i årets LæseRaket. Hun glæder sig til at vise sine venner, at hun er med i bogen.

Main picture
Image border