I disse dage bliver der solgt lodsedler og samlet ind til Sydsudan, årets LæseRaketland. 180.000 danske elever læser dette forår i LæseRaketten om Sydsudan.

Da Læseraketten ankom på skolerne i februar, blev der erklæret hungersnød i det nordlige Sydsudan - den første hungersnød i verden i seks år. Derfor er det i år særligt vigtigt med den ekstra indsats, som danske skoleelever gør, når der sælges lodsedler og samles ind. Det betyder, at Oxfam IBIS kan hjælpe endnu flere børn i Sydsudan.

"Vi samler ind for Oxfam IBIS for at få børn i Sydsudan i skole,” fortæller Sofie fra 4. klasse på Langelinieskolen i København, hvor de i en emneuge har solgt lodsedler. ”Det er et budskab, hvor vi hjælper andre med at komme i skole, det handler ikke kun om os selv. Det handler om andre børn, som vi gerne vil være med til at støtte, så de også kan have det samme som os,” uddyber hun.

"Jeg vil gerne have, at alle kommer til at have en uddannelse eller have et godt arbejde og et godt liv, så de kan få mad og drikke,” siger Anna Helena fra 4. klasse på Langelinieskolen om, hvorfor det er vigtigt at samle ind.

Alle kan være med i indsamlingen. Pengene skal gå til at skabe uddannelse til børn, der har været på flugt eller væk fra skolen pga. konflikten, til skolebøger, toiletter og vand på skolerne samt uddannelse af flere lærere. Det er der hårdt brug for i Sydsudan.

Man kan bestille flere lodsedler gratis eller lave sin egen kreative indsamling. Indsamlingen løber frem til 28. maj, så I kan stadig nå at være med.

Main picture
Image border