Det er Skolernes Motionsdag og fredagen før skoler landet over går på efterårsferie. På Heibergskolen på Østerbro løber de ikke kun for motionens skyld. De mange kilometer som børnene tilbagelægger, kan gadebørn i Sydsudan nyde godt af

5. U - op til lågen!” råber en af lærerne. 0.- 6. klasserne er alle samlet i skolegården. I samlet flok følges de over til Fælledparken, hvor motionsdagen finder sted. Det er en kold, klar og solbeskinnet oktoberdag – perfekt vejr til en motionsdag.

”Sidste år løb jeg 13 runder, og jeg løb 14, jeg løb 16 runder, og det var min rekord,” lyder det fra de tre drenge i 6.klasse, Mathias, Emil og Claes.

Mod på mere
Claes og Nadja er en del af Heibergskolens elevråd. De har sammen med resten af elevrådet bestemt, at Heibergskolens ca. 500 elever, udover at få rørt sig, skal løbe penge ind til IBIS’ arbejde med gadebørn i Sydsudan.

Inden motionsdagen har nogle af klasserne aftalt et minimum af runder, som alle i klassen skal nå at løbe inden dagen er omme og efterårsferien kan begynde.

For hver kilometer eleverne løber kan forældre, bedsteforældre og andre der måtte have lyst sponsorere børnenes tilbagelagte kilometer på motionsdagen. Nogle giver fem kroner, for hver kilometer barnet har løbet, men valget er frit.

Det er andet år i træk, at skolen samler penge ind til gadebørnene:

”Jeg synes det er rigtig godt, at vi igen i år både kan løbe og samle penge ind samtidig. Det giver os, elever, ekstra meget lyst til at løbe endnu længere,” siger Nadja fra 6.klasse.

Strabadserne betaler sig
Efter en kort opvarmning med små hop på stedet går starten. ”Starten er gået – god tur!” lyder det fra lærerne. Hundredevis af børn sætter i rask løb. Nogle af eleverne er hurtigt ude på deres anden og tredje omgang på den 1.1 kilometer lange rute rundt i Fælledparken.

Sigurd, der går i 2.klasse, er ikke sådan at stoppe og er godt klar over, hvad både han og børnene i Sydsudan får ud af sådan en omgang Skolernes Motionsdag:

”Jeg synes det er rigtig godt, at vi giver penge til børnene nede i Afrika. Fordi, de er jo stadig meget fattige. Og når jeg løber så stærkt, så får jeg store muskler!”, fortæller Sigurd med stor iver i stemmen og tilføjer, at hans personlige rekord ligger tilbage i 0.klasse, hvor han nåede at passere startlinjen hele 7 gange.

For andre er motionsdagen en udfordring, og gør at efterårsferien lige pludselig synes meget langt væk:

”Kom så venner, der er ikke så langt igen, løbe, løbe, løbe,” lyder de motiverende tilråb fra lærere, der i dagens anledning også er trukket i løbetøjet. På trods af sveddryppende pander, udmattelse og ømme fødder, er der smil og god stemning over hele linjen.

Drengene fra 6.klasse, Emil, Mathias og Claes, regner med, at de i år når op i nærheden af samme antal ruter, som sidste år: ”Jeg tror ikke vi har lige så meget løbetid i år, som vi havde sidste år, men jeg tror godt jeg kan nå mindst 10 runder,” lyder vurderingen fra Mathias.

En lysere fremtid
I Sydsudan går mange børn ikke i skole og tusindvis af børn lever på gaden uden chancer for at få en god fremtid. Ved at løbe og samle penge ind kan eleverne hjælpe Sydsudans børn med at komme på skolebænken. Skoler der deltager i Motion for Verdens Børn hjælper de udsatte gadebørn med at skabe et håb om en bedre og værdig fremtid.

Main picture
Image alt
Foto: Eva Køngerskov
Image border
Yes
Picture format
Wide screen
Image author
Foto: Eva Køngerskov
Photograph description
Elever på Heibergskolen giver Skolernes Motionsdag ekstra indhold. De får både rørt sig og samlet penge ind til gadebørn i Sydsudan.
Issue Author
Ask Christian Riis