Overskuddet fra Børnenes U-landskalender går i år til Oxfam IBIS’ projekt i Burkina Faso, hvor børnearbejdere skal ud af det farlige arbejde i guldminerne og i skole.

Årets undervisningsmaterialer handler om Burkina Faso. De flotte læsebøger og lærervejledningen er landet på skolerne i starten af oktober. På hjemmesiden, ulandskalender.dk, findes et stort online materiale. Her kan eleverne besøge Guldets Børn i Burkina Fasos guldminer, se film om deres hverdag og liv, lære små lege og meget mere.

I kan også lave jeres egen lågekalender, blive kloge på landet og høre årets sang. Det er en burkinsk børnesang, som det danske band Kutiemangoes har skrevet en dansk tekst til. Den synges af Thomas Buttenschøn.

Tag med Elisa i guldminen. Film: Kristian Lytken Laursen

Lærere kan finde opgaver, værktøjer, filmbank og billedbank, links og meget mere under menupunktet For lærer på hjemmesiden.

Du kan også supplere med vores undervisningsmateriale om Burkina Faso, hvor eleverne blandt andet kan lære om landets historie, dyreliv, kultur, tradition, børnearbejde og skole.

Hør årets sang:

Main picture
Image border
Yes
Picture format
Wide screen
Image author
Foto: Agnete Schlichtkrull, DR
Photograph description
Lars Løkke Rasmussen og Sebastian Klein var på scenen sammen med generalsekretær Mie Roesdahl, da årets U-landskalender blev præsenteret ved et event på Ørestad Skole.
Countries