Når vi snakker om uddannelse og skoler, er det underligt nok altid de voksne, der snakker med hinanden. Politikere, forældre og lærere debatterer stolpe op og ned om politiske mål og reformer. Børnene - altså eleverne - har den mindste stemme, selvom det er dem, der skal leve med de voksnes store beslutninger.

Råb Ban Ki-moon op med dit barns stemme

Derfor vil IBIS give børnene muligheden for at fortælle FN’s generalsekretær, hvad en god lærer er, så han husker, hvor vigtigt det er at gå i skole og have en god lærer.

Hvad betyder det at have en god lærer?  Det spørgsmål kan børn herhjemme svare på. Men der er stadig 57 millioner børn, som ikke kan. De går nemlig ikke i skole.

Spørgsmålet om en god lærer er højaktuelt for tiden. De voksne i FN snakker i disse dage om, hvilke nye udviklingsmål, der skal på dagsordenen, når udløbsdatoen på de nuværende 2015-mål overskrides.

1.000 stemmer til Ban Ki-moon inden 7. oktober

IBIS' mål er at samle 1.000 børnestemmer til FN's Generalsekretær inden 7. oktober. Og gerne flere.  På den måde får han mange forskellige bud på, hvad en god lærer er for børn i et land, hvor der er mange gode lærere.

Nogle bud vil være sjove, nogen alvorlige, andre overraskende. Helt sikkert er det, at de vil være ærlige og relevante. Når vi har samlet 1.000 børnestemmer om en god lærer, sender vi dem samlet afsted.

Bliv en del af opråbet: Spørg dit barn lige nu, eller tænk tilbage på noget, dit barn har sagt om en god lærer.

Kampagnen er en del af den internationale lærerforening, Education Internationals, opråb til FN om kvalitetsuddannelse til alle.

Skolen skal have kvalitet

"Kvalitetsuddannelse til alle er altafgørende. Et land med en veluddannet befolkning har langt større muligheder for at bekæmpe fattigdom, for at være mere lige og  mere demokratisk", siger Sanne Müller, uddannelsesrådgiver hos IBIS.

Det nuværende mål om grunduddannelse til alle har været effektivt, men har desværre også givet uventede negative følgevirkninger.

”Den enorme iver efter at få alle børn i skole har gjort, at nogle lande har forkortet læreruddannelsen. I mange skoleklasser ser vi elevtal, der stiger fra 60 til over 100. Ting, der medfører, at kvaliteten af det børnene lærer, er meget lav. Mange børn kan ikke læse, skrive eller regne efter seks år i skole. Derfor er det vigtigt, at FN's nye mål efter 2015 skal handle om alles adgang til gratis og god uddannelse,” slår Sanne Müller fast.

Main picture
Image border