Dona

23.11.2016

Dona er 12 år gammel og bor i Orinoco på østkysten i Nicaragua. Dona bor sammen med sine bedsteforældre. Hendes forældre må arbejde i andre byer for at tjene penge til familien. Donas bedstefar er præst, så hun går ofte i kirke. Dona tilhører garìfunafolket.

Dona skal som de fleste andre børn i Nicaragua hjælpe til i huset. Dona står op kl. 5 hver morgen. Hun beder til Gud og takker for livet. Inden hun går i skole hjælper hun sin bedstemor med rengøring.

Dona kan godt lide at gå i skole. Hendes yndlingsfag er Garifuna. Hun drømmer om at komme til Honduras, hvor der bor flere garifunaer end i Nicaragua. I Honduras vil hun lære sproget og kulturen endnu bedre. Når hun bliver voksen, vil hun gerne være garifunalærer.

Mange i Nicaragua går i kirke hver uge. Donnas bedstefar er præst i den lokale kirke. Hun er derfor altid med i kirke. Som datter af præsten skal hun opføre sig meget pænt. Hun må blandt andet ikke danse.

Der er kirke to gange om ugen onsdag og søndag. Det er Dona, der gør kirken klar. Hver tirsdag og lørdag gør hun rent inde i kirken og fejer og ordner ude foran kirken, så der er pænt til gudstjenesten.

Udover at lave lektier bruger Dona meget tid sammen med sin kusine. De kan godt lide at synge religiøse sange. Donna er stolt af at kunne tale garifuna, og hun synger også på garifuna - hør selv her i videoen, hvor hun synger sammen med sin kusine.