Når piger ikke går i skole

12.01.2021

Pigerne arbejder flittigt. Der er ingen møbler i denne skole, så de sidder på gulvet. Foto: Irene Frederiksson

I Sydsudan er det kun halvdelen af alle børn, der kommer i skole. Og der går flere drenge end piger i skolerne. Der er tradition for, at piger og kvinder passer hus og børn og laver mad.

Selv om en pige får lov til at starte i skolen, er det ikke altid, hun får en uddannelse. I Sydsudan bliver mange piger taget tidligt ud af skolen for at blive gift.

11 køer for en brud

Inspektøren på skolen i Ganyliel, James Luk Phar, vil gerne have flere piger til at blive i skolerne. ”Der sker en udvikling, men det går langsomt,” siger han eftertænksomt. Mange skoler lukkede under krigen, og folk måtte flygte.

Det er vigtigt, at mænd støtter deres koner og døtre, så de får en udannelse. Foto: William Vest-Lillesøe

Samtidig er vi ude på landet, hvor det er almindeligt at gifte sine døtre væk i en ung alder. Familierne får jo en brudepris for pigerne, og så er der en mund mindre at mætte. Det betyder noget, når man er fattig.”

Ganyliel ligger i en del af Sydsudan, hvor folk traditionelt har levet som nomader sammen med deres dyr. ”Dyrene er familiens opsparing,” fortæller skoleinspektøren. ”En brudepris bliver ofte aftalt i antal kvæg. 11 køer er mindsteprisen for en brud – men forældre kan godt lave andre aftaler. En familie kan få 20 eller endda 40 køer, når de gifter en datter bort.”

Piger er mere sårbare, når der er krig

Krige og konflikter er hårdt for alle. Men kvinder og børn er mere sårbare. De bliver oftere udsat for vold og overgreb. Det er som regel kvinder, der sørger for familiens overlevelse – men de har ofte meget lidt indflydelse i samfundet. Derfor er det ekstra vigtigt, at pigerne bliver i skolen og får en uddannelse.

Foto: William Vest-Lillesøe

Er pigeskoler en løsning?

Det mener inspektøren på Salam Girls Primary School i Aweil. Hun hedder Cecilia Alfred Majok.

Pigerne er mere trygge i hverdagen, mener hun. De lærer mere og tør mere, når der ikke er drenge i klasserne.

Det er hendes håb, at de kan tage den styrke med sig, når de er færdige med skolen.