En af Shaheds klassekammerater.
Foto: William Vest-Lillesøe

Skole i Jordan

02.07.2020

Førskole: 2 års valgfri skole inden grundskole. Minder lidt om 0. klasse

Grundskole: 10 års lovpligtig skole. Fra 6 til 16 år

Ligesom i Danmark er det gratis at gå i skole i Jordan. Alligevel er det ikke alle børn i Jordan, der lærer at læse, skrive og regne. I nogle skoler går der så mange børn, at de deles op i flere hold. Nogle af eleverne går i skole fra om formiddagen. Andre går i skole om eftermiddagen.

Der findes forskellige slags skoler i Jordan. De offentlige skoler minder om folkeskolerne i Danmark. Der findes også private skoler. Nogle af de private skoler er religiøse skoler. Shahed og Santa fra LæseRaketten går i kristne skoler. På Shaheds skole går der kun piger.

Muna og hendes kusine i skolen. Foto: William Vest-Lillesøe

I skole i en flygtningelejr

Der er kommet flere mennesker til Jordan på grund af krigen i Syrien. Mange af dem bor i flygtningelejre.

På grund af de mange mennesker i flygtningelejre, er der flere børn i skolerne, end der er plads til. Lærerne har meget travlt, og mange børn er kommet bagud med undervisningen.

Flere af børnenes forældre har det ikke godt, fordi de har oplevet krigen i deres hjemland. Derfor kan de ikke altid hjælpe deres børn med lektierne.

Klik på billederne og lær mere om Munas skole i flygtningelejren: