Nidals bedstemor
William Vest-Lillesøe

Minder fra før jeg flygtede

01.07.2021

Nidal besøger sin bedstemor næsten hver dag efter skole. Hun bor i en flygtningelejr med palæstinensiske flygtninge.

Lejren blev lavet for cirka 50 år siden, så den ligner efterhånden en by med handelsgade og skole.

Nidals bedstemor har mange spændende historier at fortælle. Hun voksede op i det besatte palæstinensiske område, inden hun kom til Jordan.

Der lever mange palæstinensiske flygtninge i Jordan. Mange af dem bor stadig i flygtningelejre ligesom Nidals bedstemor. Disse lejre er nu ligesom rigtige byer eller bydele. Men beboerne kaldes stadig flygtninge. At de efter så mange år stadig kaldes flygtninge handler om, at de skal kunne vende tilbage til det besatte palæstinensiske område igen, når konflikten engang ender.

Se videoen og hør Nidals bedstemor fortælle om sin barndom, inden hun flygtede for 70 år siden.

Video credit
Film: William Vest-Lillesøe, Line Agerlin Trolle og Rikke Rode