De fik hjælp sidste år

I 2014 samlede de danske skoleelever ind til uddannelse i Sierra Leone. Det er hårdt at være barn i det fattige afrikanske land Sierra Leone - specielt hvis man er pige. De bliver ofte giftet væk, når de stadig kun er børn. Det betyder, at de skal passe hus, mark og på sigt også børn. Men det der måske har størst betydning er, at piger også bliver taget ud af skolen. Uden en uddannelse bliver de hængende i fattigdom. Derfor er det specielt hårdt at være pige.

Det kan I lave om på! I kan hjælpe pigerne til at få en god uddannelse ved at samle ind.

Foto: William Vest-Lillesøe.

Musu på 12 år er en af de piger, der har været med i IBIS’ pigeklub. Da hun kom til storbyen, oplevede hun, at kvinder kan alt det samme som mænd – de kan køre bil og være mekaniker eller advokat. Nu er hendes store drøm at blive minister. Derfor gør hun sig ekstra umage i skolen. Pigeklubberne har givet hende og mange andre piger troen på, at uddannelse er vejen frem, og at piger kan bestemme over deres eget liv.

Når elever har indsamlet 400 kr., svarer det til, at I har hjulpet en pige som Musu til at gå et helt år i en pigeklub.

Det støttede I, da I samlede ind i 2014:

Pigeklubberne, der støtter pigerne og deres familier, så pigerne fortsætter med at gå i skole og får en uddannelse.

Uddannelse af flere kvindelige lærere.

Sundhedsundervisning, også kaldet 'Life-skills', - et fag hvor en sygeplejerske underviser i kroppen, hygiejne, ernæring og sundhed.

Skolemateriale til landskoler - for eksempel skolen i Dalakuru, hvor Karefa fra LæseRaketten 2014 går.