Seks elever fra Randersgades Skole på Østerbro indfandt sig i morges foran Udenrigsministeriet. De havde papirblomster i hænderne og en helt særlig aftale med Udviklingsministeren.

Der var lidt nervøsitet at spore, da Rita, Ivan, Albert, Alma, Johan og Selma satte sig omkring mødebordet på udviklingsminister Ulla Tørnæs' kontor. Ganske vist var kontoret meget mindre, end flere af dem havde regnet med. Og hyggeligere, ligesom ministeren selv var meget mindre fornem og farlig, end de egentlig havde troet om en minister.

De seks elever fra 5. og 6. klasse var alligevel klar over, at den næste halve time var noget særligt. For hvornår har man ellers muligheden for at tale på vegne af børn i hele Danmark. Og stille ministeren de spørgsmål, som man gerne vil have svar på.

F.eks. hvorfor der ikke bliver gjort mere for at hjælpe børn i kriseområder med at komme i en god skole og lære noget. Eller hvorfor den danske udviklingsbistand falder, når nu der stadig er behov for mere hjælp ude i verden.

"Jeg ville også gerne vide, hvorfor hun overhovedet har valgt at være politiker. Man kan jo blive alt muligt - lige hvad man vil faktisk," siger Alma fra 6.u.

De seks elever har arbejdet med LæseRaketten flere år i træk og havde takket ja til Oxfam IBIS' invitation om at være med i dag. Opgaven var at overrække ministeren de papirblomster, som børn over hele Danmark har lavet i forbindelse med årets Hele Verden i Skole-kampagne. På hver blomst har eleverne skrevet, hvad en god skole er for dem. Blomsterne og budskaberne symboliserer ønsket om, at give alle børn en god skole, så de kan blomstre og gro. De skal minde politikerne om deres løfter om, at vi skal have alle verdens børn i en god skole.

"Det var en meget dejlig oplevelse. Jeg skulle ellers bare have haft matematik i dag, men dette her er noget, jeg kommer til at huske," lyder det fra Albert 6.v, da de bagefter diskuterer, hvordan det var at møde ministeren.

Klik på billederne for at se dem i fuld størrelse.

Main picture
Image border