Fakta om skoler i Sydsudan

04.09.2020

I Sydsudan begynder børn i skole, når de er seks år. I de første otte år går de i en grundskole, som på engelsk hedder Primary School. Det er ligesom 1. til 8. klasse i Danmark. I LæseRaketten kan du for eksempel læse, at Adeng går i 5. klasse.

Sydsudans skolesystem

0. klasse:
Findes kun på få privatskoler i Juba. Her kan børnene gå i 2 år, når de er 4-5 år gamle

1. – 8. klasse:
Svarer til hele vores grundskole

9. – 12. klasse:
Ungdomsuddannelse fx gymnasium

Herefter kan man gå på universitet eller teknisk skole

Det er gratis at gå i skole…

i grundskolen 1. – 8. klasse. Men det koster lidt penge at blive indskrevet i skolen og at gå til eksamen. Skoleuniform, bøger, hæfter og blyanter koster også penge. Det har en fattig familie ikke altid råd  til. Det koster flere penge at gå på en ungdomsuddannelse.

Når krigen lukker skolerne

I de sidste 50 år har der været krig eller borgerkrig i Sydsudan - med kun få pauser. Når der er krig, bliver mange skoler lukket eller ødelagt. Mange mennesker må flygte fra deres hjembyer.

Derfor er der mange større børn og unge i Sydsudan, som ikke har gået i skole. Til dem har man oprettet nogle særlige klasser, som kaldes ALP-klasser. Bogstaverne står for: Accelerated Learning Programme. Det er klasser, hvor eleverne skal lære otte års pensum på fire år.

Steven i sin klasse  Foto: William Vest Lillesøe
Steven i sin klasse Foto: William Vest Lillesøe

Det betyder, at en elev på tolv år ikke starter sammen med de seks-årige i en almindelige 1. klasse.

På billedet ses Steven på 16 år. Han er tidligere børnesoldat, men er nu startet i skolen. Hans klasse går i skole om eftermiddagen. Om formiddagen bruges lokalerne af de yngste elever.

Joshua spiller kalikua
Beskrivelse

I filmen kan du se Joshua spille kalikua med sine venner og tage med ham hjem til sin landsby.

Video credit
Video: Louise
Fattigdom i Colombia

Fattigdommen er stor i Colombia. Landet har forbedret sin økonomi, men det er ikke kommet de fattigste til gode. I Colombia lever 4,5 % af befolkningen under fattigdomsgrænsen. De fleste fattige lever på landet. Mens også i byernes slum har mange svært ved at skaffe mad til familien. Fattigdommen er særlig stor blandt de oprindelige folk. Mange fattige familier har ikke råd til at sende deres børn i skole.

Columbia
Foto: Heidi Brehm

Skaffer mad og vand til familien

I Colombias nord-vestlige hjørne ligger La Guajira. Området er som en ørken. Jorden er rødt sand. Der gror høje kaktusser overalt. Her er varmt. Og tørt. Området har i flere år været ramt af hård tørke. Sidste år regnede det kun to gange i løbet af regntiden, som varer fra februar til slutningen af maj. Alle mangler vand. Både dyr og mennesker. Jorden er for tør til dyrke. Derfor får mange heller ikke nok mad.

På vejen mellem Riohacha og Uribia, der er de to største byer i området, løber en vej. Langs vejen står børn og voksne og tigger om mad og vand. De spænder snore over vejen, så de få biler, der kører forbi må standse og ”betale” en afgift.

Beskrivelse

I filmen kan du komme med Thaliana i skole og sejle med båden hjem til hendes hus. Se hvordan Thaliana bor og hjælper til med at fodre dyrene.

Video credit
Film: Andreas Beck og Heidi Brehm
Test media
Grafik: Peter Waldorph
Joshua leger

Hele Verden i Skole er en kampagne, der sætter børns ret til uddannelse på skoleskemaet i Danmark. Kampagnen består af bogen LæseRaketten med et online elev- og lærermateriale, hvor eleverne kan gå på opdagelse i blandt andet film, billeder, musik, og hvor læreren kan finde en række konkrete opgaveforslag, undervisningsmateriale til emneuger og meget andet. Derudover kan man vælge at deltage i 'Den Globale Aktionsuge' samt en indsamling, hvor elever fra Danmark, Sydslesvig og Grønland har mulighed for at samle ind og støtte børns skolegang i fattige lande.

LæseRaketten

LæseRaketten er en gratis bog til elever i grundskolen. Bogen er trininddelt og kan anvendes fra børnehaveklasse til og med 6. klasse. Bogen puster til elevernes læseglæde, og samtidig får den dem til at reflektere over retten til uddannelse og forskellige kulturer. LæseRaketten indeholder portrætter af børn fra andre lande - et nyt land hvert år - samt skønlitterære historier, der er skrevet af kendte danske børnebogsforfattere.

Den Globale Aktionsuge

Hvert år arrangeres en global aktionsuge, som elever fra mere end 100 lande deltager i. Den Globale Aktionsuge har til formål at minde verdens ledere og regeringer om de løfter, de gav i New York i 2015 med de 17 verdensmål, hvor mål nummer 4 handler om uddannelse af god kvalitet til alle i verden. Hvert år er der en global aktivitet, som elever fra mere end 100 lande deltager i. Det betyder, at mere end 8 millioner børn står sammen i aktionsugen om at formidle budskabet til verdens ledere: Alle børn har ret til at gå i en god skole.