Fakta og tal om Sydsudan

01.07.2021

Indbyggertal: 11,2 millioner

Hovedstad: Juba er hovedstaden i Sydsudan. Den ligger på bredden af Den Hvide Nil. Det er den største by i Sydsudan med et indbyggertal på 403.000.

Befolkning: Der er mere end 60 forskellige etniske grupper i Sydsudan. De to største hedder dinka og nuer. Befolkningen i Sydsudan er meget ung. 6 ud af 10 mennesker i landet er under 25 år.

Geografi: Sydsudan er et frodigt land med savanne i nord, bjerge i syd, regnskov og sumpe i vest og lavland i øst.

Sprog: Engelsk er det officielle sprog. Men mange taler arabisk og de mange lokale sprog.

Historie: Sydsudan er verdens yngste land. Landet blev selvstændigt i 2011. Der har været mange konflikter i det nye land. Omkring 2 millioner mennesker er flygtet til nabolandene. Og næsten 2 millioner mennesker er flygtet andre dele af landet, hvor der har været mindre uro.

Religion: I Sydsudan er flertallet kristne. Men der er også en stor gruppe muslimer.

Uddannelse: Under halvdelen af Sydsudans børn kommer i skole, og mange lærer aldrig at læse eller skrive. Kun 1 ud af 3 af den voksne befolkning kan læse og skrive. Der er for få skoler og uddannede lærere.

Sundhed: Der er kun få hospitaler og læger i Sydsudan. Tal fra WHO siger 189 læger i hele landet. Der findes også sundhedsklinikker. Men mange mennesker bor langt fra hjælp, hvis de bliver syge.

Økonomi: Olie er særlig vigtig. 95 % af landets indtægter kommer fra olie. Selvom Sydsudan har masser af olie, er landet fattigt. De fleste i Sydsudan lever af at dyrke jorden.