I disse uger samler mange danske skoleelever ind til udsatte børn i Jordan. Nogle af Jordans mest sårbare børn finder man på de centre, hvor voldsramte kvinder kommer for at få hjælp.

Årets LæseRaket-indsamling går til at hjælpe de børn, der kommer på centrene med deres mødre – især til at sikre, at de får undervisning og bliver hjulpet tilbage i skole.

I udkanten af Jordans hovedstad Amman ligger et område, som er blandt de fattigste i Jordan. Her ligger de slidte huse tæt, de smalle gader flyder med skrald og der er mennesker overalt.

Indsamlingen hjælper børn i Jordan med:

• Undervisning i engelsk, arabisk og matematik
  • En tryg skoledag
  • Plads til venner og leg
  • En voksen at tale med
  • Hjælp til at komme tilbage i skolen
  • Lektiehjælp og opbakning til at gøre skolen færdig

Områdets beboere kæmper med arbejdsløshed og fattigdom. Mange børn har svært ved at passe deres skole, piger bliver giftet bort alt for tidligt, og vold i hjemmet er et udbredt problem. Derfor er det børn i dette og fire lignende områder, som årets LæseRaket-indsamling går til.

”Mange børn her vokser op under barske vilkår. De oplever vold i hjemmet og præges af de mange problemer, der er i området. Vi lytter til dem, støtter dem og finder løsninger på de problemer, de har,” siger Alanood Khahed, der arbejder i Centeret.

”For de større børn og unge handler det især om at få øje på meningen med at passe sin skole og få en uddannelse. Mange har problemer relateret til fattigdom og oplever vold i hjemmet. De har brug for hjælp til at genfinde deres håb og tro på sig selv,” siger Asmahan Arafa, der arbejder i centret.

I Danmark er skolebørn i fuld gang med indsamlingen, som i alt kan hjælpe mere end 1.000 af de mest sårbare drenge og piger i Jordan.

Main picture
Image border