Yhonny må arbejde for at hjælpe sin far med betale et lån
Foto: Lise Josefsen Hermann

Yhonny sælger billetter

14.01.2021

Yhonny arbejder i en bus

Mød Yhonny. Han er 14 år gammel og bor i Bolivias hovedstad La Paz.

La Paz er en typisk storby, hvor nogle er rige, mens de fleste er meget fattige. Yhonny arbejder som ”vozeador”. Vozeador er et spansk ord, som betyder, at man er den, der råber ud af døren, hvor bussen kører hen. ”Villa Carmen, Villa Carmen,” råber han. Yhonny tager også imod penge fra passagererne.

Det er Yhonnys far, der er chauffør. Han hedder Abraham, og han har selv arbejdet som vozeador i fem år, så han ved, hvad arbejdet går ud på. For et år siden blev Yhonnys far syg og måtte opereres på hospitalet. I Bolivia er det ikke gratis at komme på hospitalet ligesom i Danmark.

Familien havde ikke selv penge til operationen, så Yhonnys far måtte tage et lån i banken. Derfor blev Yhonny nødt til at gå ud af skolen, så han kunne hjælpe sin far med at betale lånet. Han var lige blevet færdig med 7. klasse. Hans tre søstre og bror går stadig i skole. Yhonny er den ældste i søskendeflokken og den eneste, der arbejder.

"Lige nu bliver jeg nødt til at arbejde for at hjælpe min familie, selvom jeg faktisk hellere vil gå i skole. Men det handler jo ikke om,  hvad jeg vil. Det handler om, hvad det er nødvendigt, man gør," forklarer Yhonny.

Historien om Yhonny er fra 2011