I September 2011 rejste fotograf Tine Harden og IBIS’ journalist Hanne Selnæs rundt i de fjerneste hjørner af Liberia. De skulle finde historier til LæseRaketten 2012 og fotografere til kampagnen ”STOP børnearbejde - skolen er det bedste sted at arbejde".

Solen titter frem efter en regnfuld nat, og IBIS’ chauffør pakker Land-cruiseren, så laptops og kameraer kommer til at tage mindst mulig skade af at bumpe rundt i de kommende mange timer på de hullede jordveje, vi skal ud på. Fotograf Tine Harden og IBIS’ journalist Hanne Selnæs er netop ankommet fra Danmark. I de næste 10 dage skal vi sammen rundt i det sydøstlige Liberia og besøge IBIS’ programmer i Zwedru, Fishtown og Harper.

Vi kommer selvfølgelig også til at møde børn, som ikke er en del af IBIS’ programmer. Vi skal finde ud af, hvordan deres hverdag er. Om de går i skole. Eller arbejder. Om de bor sammen med deres familie. Hvad de godt kan lide. Og meget andet.

Det er nemlig det, LæseRakettens portrætter skal handle om, så danske børn får et indblik i, hvordan det er at vokse op i Liberia.

Den morgen i Monrovia, inden vi drager af sted, er vi lykkeligt uvidende om, hvad der venter forude: timevis af kørsel på nærmest ufremkommelige jordveje. Mudder, huller, fastkørte lastbiler og manglende mobilnetværk bliver hurtigt hverdagskost. De besværlige forhold bliver dog overskygget af de fantastiske mennesker, vi møder. Både IBIS’ medarbejdere i de tre områder og ikke mindst børnene. Der er blandt andet Blessing, som bor på en gummiplantage, Celia, som er 22 år, men stadig går i grundskole og Rose, som er flygtning fra nabolandet Elfenbenskysten og nu bor i en lille landsby, hvor skolebestyrelsen selv har samlet penge sammen til at bygge en skole.

Vi møder også to 14-årige drenge, som ikke går i skole, fordi de arbejder hele dagen med at vaske motorcykler i floden. I Harper har vi alle tiders søndag, hvor vi om morgenen er i kirke med 9-årige Cyrus og hans store familie. Om eftermiddagen laver vi en lille video med Frederick og Michael. Sammen med byens bedste musiker, Emmanuel, underholder de os med dans og rap.

I stedet for en hjemtur på jordveje var vi så heldige at komme med FNs helikopter fra Harper tilbage til Monrovia. Det betød, at vi var tilbage i hovedstaden en dag tidligere. Den brugte vi på at besøge et af Liberias bedste fodboldhold, Barracks Young Controllers. Her snakkede Hanne med unge Erastus om, hvordan det er at være professional fodboldspiller i Liberia, når man kun er 17 år. Den historie kommer også i LæseRaketten.

At møde så mange fantastiske børn og unge, som hver især har deres historie, er et privilegium. For mange af dem, er det både svært at snakke om fortiden og om fremtiden, men alle lever i nuet og vil heldigvis gerne dele deres verden med os.

Main picture
Image border